Orkesztika AlapítványAz úgynevezett modern tánc a századforduló táncforradalmából Európában és Amerikában születő irányzatok összefoglaló neve. Mozdulatművészetnek pedig azt a hazai modern művészeti mozgalmat hívjuk, amely 1912-ben indult el Magyarországon, és a két világháború között élte virágkorát. Bár a 1940-es évek végén ideológiai-politikai okokból elnémították a mozdulatművészetet és művelőit, mégis máig tovább él ez az irányzat.

Sokan a modern és a kortárs tánc kezdetét Magyarországon az 1980-as évekre datálják, pedig a mozdulatművészetnek, más néven magyar tradicionális modern táncnak közel száz éves múltja van hazánkban. Gyökerei korábbra nyúlnak Magyarországon, mint a néptánc vagy a balettnek bizonyos tekintetben.

Sokak számára talán meglepő módon, a XX. században elsőként a moderntáncnak volt államilag elfogadott, hivatalos képzése – 1929-től – Magyarországon, a néptáncot és a balettot ezzel megelőzve. Hazánkban a modern tánc irányzatok az 1910-es évek elején jelentek meg, négy iskolateremtő személyiség vezette be és képviselte (Dr. Dienes Valéria, Madzsar Alice, Szentpál Olga, Kállai Lili. Később: Berczik Sára, Mirkovszky Mária). Magyarország a tekintetben Európa szerte egyedülálló, hogy öt nagyobb moderntánc iskola működött itt – míg más országokban általában csak egy -.

A műfajalapító intézmény vezetői és növendékei már a 1910-es évek második felétől bemutatkoztak a közönség előtt: sokszor 1000 fős mozdulatkórus adott elő egy-egy művet Budapest különböző helyszínein. A mai Katona József Színház, vagy a Zeneakadémia, a Thália, és az Uránia mozi is otthont adott egykor a modern táncnak.

A műfajt 1951-ben – ideológiai okokra hivatkozva, valójában azonban politikai előírásra – betiltották. Így egészen az 1990-es évekig “hivatalosan” csak két táncműfaj létezett Magyarországon: a balett és a néptánc.

Emiatt a mozdulatművészek egy része elhagyta a pályát, míg mások a gyakorlati munkát, vagyis a tanítást, koreografálást, művészi alkotást adták fel. Voltak olyanok is, akik az engedélyezett műfajokban, vagyis a néptánc, illetve balettművészet területén tevékenykedtek tovább.

Dr. Dienes Valéria például elméleti munkához fogott, és lejegyezte az orkesztika korábban kipróbált rendszerét.

Madzsar Alíz egykori növendékei a betiltás után még inkább az egészségügy felé fordultak, és így megteremtették a gyógytorna alapjait, mely tehát szintén a mozdulatművészetből indult ki.

Berczik Sára pedig a sportba mentette át a műfajt. Így a táncgimnasztikának, majd pedig ritmikus sportgimnasztikának, illetve művészi tornának nevezett sportág alapja is a mozdulatművészet.

A ‘70-es évek közepén már újra fel-feltűntek Dienes Valéria tanítványai, és családi lakásokban, félig-meddig titokban, adták tovább mesternőjük tanait. Egészen a rendszerváltoztatásig így próbált utat találni magának a mozdulatművészet.

(Bővebben a mozdulatművészetről:http://www.mozdulatmuveszet.hu/tartalom/irasok.htm )

Jelenleg a Magyar Mozdulatművészeti Társulat egyedülálló professzionális képviselője a száz éves magyar tradíciókkal rendelkező mozdulatművészetnek.

Az 1995-ben Még 1 Mozdulatszínház néven megalakult Magyar Mozdulatművészeti Társulat 1998-ban mutatta be első önálló estjét, így 2008-ra datálja fennállásának 10. évfordulóját. Fennállása óta 40 bemutatója, közel 400 előadása, számos hazai és nemzetközi sikere volt a társulatnak.

Alapítói és vezetői, Fenyves Márk és Pálosi István olyan idős mesterektől sajátították el közvetlenül a műfaj sajátosságait, mint Berczik Sára, Kármán Judit, E. Kovács Éva, dr. Dienes Gedeon.

(Részletes információk a társulat munkájáról, előadásairól:http://www.mozdulatszinhaz.hu )

A Mozdulatművészeti Stúdióban kortól, nemtől, testsúlytól függetlenül bárki tanulhat mozdulatművészetet alapozó szinten, közvetlenül a Magyar Mozdulatművészeti Társulat vezetőitől. A mozdulatművészet lényege, hogy tudjuk tudatosan használni testünket, hogyan létezünk a térben és időben, mozdulatainkhoz milyen erőket használunk és mindezzel mit fejezünk ki. A foglalkozások célja, hogy egyszerre képezik a testet, lelket, szellemet. A tréningek által erősödik a test, fejlődik az izomzat, javul a koncentrációs készség, sőt egy idő után önértékelésünk is nő.

(Részletes információk a Mozdulatművészeti Stúdió tanfolyamairól:http://www.mozdulatmuveszet.hu/studio/tan.htm )

Orkesztika Alapítvány