Hamarosan színpadra kerül a Hujber Ferenc életét feldolgozó – első hazai – One-Man-Show, a Negyvenen vagyok, Hujber Ferenc előadásában. A műfaj a Broadway színpadain egy régóta ismert forma, itthon még egy fehér folt a színházi palettán. Monológ, stand up? Mindkettő és egyik sem.

 Életének legizgalmasabb és egyben legnehezebb szerepére készül Hujber Ferenc: viharos, hullámokkal teli élete kerül színpadra, saját előadásában. “Születésről, gyerekkorról, főiskolai évekről, karrierről, a londoni kalandról, bulvárszereplésekről, megcsúszásokról, családi zűrzavarokról, sikerekről, összeomlásról, majd az újrakezdésről” – mondja a főhős, aki nem csupán önmagát, de az eddigi életének sorfordító karaktereit is egymaga, saját színészi kelléktárára hagyatkozva alakítja.

Hujber Ferenc: Negyvenen vagyok

Hujber Ferenc: Negyvenen vagyok – One-Man-Show

A darab egy mérföldkő a hazai színháztörténelemben, hisz’ nem fordult még elő, hogy egy színész saját életét alakítsa a színpadon, kendőzetlen őszinteséggel. “A Broadway deszkáin teltházakkal működő műfaj, a One-Man-Show tulajdonképpen egy kíméletlenül őszinte, életmozaikokból kirajzolódó életrajzi szatíra, egy valódi nagyszínpadi produkció, nagyon intenzív színpadi jelenléttel. Egy színész számára hatalmas kihívás, magányos, kapaszkodók nélküli kötéltánc” – meséli a darab írója, Banner Szűcs Loránd. Hatalmas szellemi és fizikai feladat a színésznek, hisz’ szünet nélkül, másfél órán keresztül játssza váltakozva önmagát, s az életében felbukkanó karaktereket.  A darab egyedisége még a formai megoldás is, mivel a színen a színház és a film eszközei keverednek, melyben feltűnnek majd családi fotók, archív felvételek, filmbejátszások és frissen forgatott illusztrációk. „Egy nagyszabású, látványos, előadásra, ha úgy tetszik egy show-ra készülünk, melynek nemzetközi színpadokon már komoly hagyománya van, itthon azonban a Negyvenen vagyok című produkció során találkozhat ilyennel először a hazai közönség” – teszi hozzá Banner.

Ha nem tudjuk elképzelni, mire készül Hujber Ferenc, a példák segítenek. Íme:
John Leguizamo Emmy-díjas és Golden Globe–jelölt kolumbiai származású amerikai színész eddig mintegy félszáz filmben szerepelt, köztük a Carlito útja, a BeSZERvezve, A séf vagy az Igazság ára alkotásokban. Az ő nevéhez fűződik az egyik legintenzívebben megélt One-Man-Show, a Ghetto Klown, a Gettó Bohóc, melyben fantasztikus teljesítményt nyújtva emlékezik életének egyes szakaszaira. “Sajátos stílus és kirobbanó energia jellemzi, magával ragadja közönséget, amikor életének hullámhegyeiről és -völgyeiről mesél” – írja a kritika, ez itt látható is:

Kitűnő színészi alkotást láthattunk A csak egy kis pánik pszichiátereként Billy Crystal-tól, aki szintén nagyot alakított a One-Man-Show műfajában a 700 Sundays című előadásban. A népszerű színész-komikus visszaemlékszik azokra, akik hatással voltak gyerekkorára, és hozzásegítették, hogy az legyen, aki. Az 1950-es évektől kezdve 700 vasárnapot felidézve mesél arról, milyen volt felnőni egy Long Beach-i zsidó családban:

A Csillagok Háborúja Leia hercegnőjeként vált világhíressé Carrie Fisher, aki képtelen volt feldolgozni a korán jött sikert. Élete történetét, függőségeit előbb a Wishful Drinking (Vágyivászat) című  könyvben írta meg, majd színpadi előadás született belőle, ebből itt egy részlet:

A Negyvenen vagyok előadást a legendás “Simó-osztály”-ban végzett és filmjeivel számos fesztivált megjárt Erdélyi Dániel rendezi, aki a népszerű, szituációs játékon alapuló színházi-televíziós műsor, a Beugró rendezője is.

Az előadás november 25-én kerül színpadra, a Millenárison.