A tánc ősidők óta az életünk és a  kultúránk részét képezi, akár foglalkozunk tánccal, akár nem, még akkor is, ha azt hisszük, hogy mi nem táncolunk, hiszen életünk során sokszor kerülünk táncos helyzetbe. A tánc jótékony hatásával mindnyájan tisztában vagyunk, többek között személyiségfejlesztő, önbizalmat növelő, boldogsághormont fokozó, mozgáskultúrát csiszoló, vizuális élményt nyújtó, alakformáló, fogyasztó, egészségmegőrző befolyással hat ránk. Ugyanígy vannak olyan táncosok, akik a tánctörténelemre, a táncok fejlődésére, a különböző táncok kialakulására voltak hatással az elmúlt évszázadok folyamán. Sorozatunkban őket mutatjuk be a teljesség igénye nélkül, de törekedve a teljességre.

Loie Fuller

1862-ben született Illinoisban. A színészkedést kisgyermekként kezdte, 4 éves korában lépett fel először. A táncot autodidakta módon tanulta. Táncos, színész, drámaíró és producer volt egy személyben.

Előadásaiban főleg a vizuális hatásokat részesítette előnyben, darabjainak fő jellegzetessége az úgynevezett szoknyák tánca, a foszforeszkáló anyagok és a különleges színpadi világítások használata volt. A szoknyás tánc ötletét egyesek szerint a kínai selyem hullámzó mozgása ihlette.

1892-ben, New Yorkban volt az első hivatalos előadása. Egy idő után úgy érezte, hogy előadásmódját Amerikában nem veszik komolyan, ezért egy európai turné során úgy döntött, hogy életét és munkásságát Párizsban folytatja tovább, köszönhetően a meleg fogadtatásnak.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fIrnFrDXjlk[/youtube]

Élete során közel 130 szóló és csoportos előadást alkotott, főleg Európában lépett fel. Az I. Világháború után már csak alkalmanként szerepelt. Párizsi iskolájából számos kiváló csoport került ki.

Művészete több francia festőnek és tudósnak is felkeltette az érdeklődését, többek között Toulouse-Lautrec és Auguste Rodin is készített róla portrét. 1908-ban adta ki emlékiratait, melynek bevezetőjét Anatole France írta.

Élete során többször visszatért Amerikába fellépni.

Ő volt az első, aki a színpadon improvizált, és akinek a művészete eltért az addig megszokottól. A szabad tánc első képviselőjének tekintik. Munkássága a mai napig hatással van sok kortárs koreográfusra.

1928-ban hunyt el Párizsban.

 

V.-Tóth Erika