Egészen a Távol – Keletig utaztunk TáncOrszágunk tegnapi állomásán – a mesés India Bharata natyam táncával barátkoztunk.

20150210_174151

2013. január 1-én jött létre a Tri Gatu táncműhely, mely indiai klasszikus (Bharata Natyam, Odissi), népi és európai modern tánc elemekből építkező táncok tanítására, előadására és alkotására született. Vezetője Cserepes Panni, akire ha azt mondom színes egyéniség, akit sok minden foglalkoztat, az információk nagy részét még elhallgattam. Igazi művész (lélek).

A középhaladó csoporthoz látogattunk el, megnézni, milyen az, ha valaki kortárs indiai táncot tanul és tanít Magyarországon. A stílusról annyit kell tudni, hogy a Bharata natyam az egyik legnagyobb becsben tartott indiai klasszikus tánc, leszármazottja az ősi dél-indiai templomi táncosok művészetének. A kifejezés szanszkrit szavak kompozíciója, bhava (érzelmek), raga (dallam), tala (ritmus) és natyam (tánc). Összetett műfaj, tágra nyílt szemmel figyeltem a lányokat tánc közben.

Panni a fentit megbolondítja egy csipet Odissivel, kortárs tánccal és dallamokkal is, így egy nagyon egyedi, ám látványos és érdekes ötvözete alakul ki az indiai és kortárs táncoknak. Valamiért a Moulin Rouge (2001) zárójelenetére asszociáltam, Harold Zidler mindent elsöprő, nagyon modern és forradalmi Spektábilis Spektákulumára.

A műhely helyileg a Dürer Rendezvénypark egyik épületében található, pontosabban a pincesori próbatermeknél. Kicsit ijesztő volt elsőre végighaladni a rockbandák termei előtt, ám belépve a színes textilekkel dekorált táncterembe, mintha egy másik világba csöppentem volna – ahova nem jut el a város zaja.

A kezdő órák nagyrészt bemelegítésből, a klasszikus alaplépések és kézjelek elsajátításából állnak, viszont aminek én, mint szemlélődő részese lehettem, már egy sokkal összetettebb és nagy odafigyelést igénylő koreográfia volt.

Az óra végén nem bírtam ki, hogy ne kérdezzem meg a táncosoktól, hogy ugye van izomlázuk, és ugye sokszor van?! Rendszeresen mozgok és táncolok, de nagyon megterhelőnek tűnt az a lábtechnika, amit használnak – folyamatos hajlított térd, ráadásként ugrásokkal. A kezek is intenzíven igénybe vannak véve, hiszen az indiai tánc és kultúra szerves részei a kézjelek. Megnyugtattak, hogy az első pár hónapban folyamatosan technikát tanulnak, amely során olyan szinten megedződik és alkalmazkodik ehhez a mozgásfajtához a test és az izomzat, hogy ezt már szinte észre sem veszik.

Egy csipet belőle:

 

Kezdő tanfolyam indul pont holnap, megosztani ér, elmenni meg pláne: https://www.facebook.com/events/372896512869828/?ref_newsfeed_story_type=regular

 

Teljes képgaléria a TáncOrszágban készült, összes képpel: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.793353950712964.1073741828.114607035254329&type=1 

 

Írta: Ildi