Hat év után újra a Magyar Állami Operaház repertoárjára kerül A hattyúk tava. Csajkovszkij klasszikus balettjét új koreográfiában mutatják be szombaton, majd további nyolc alkalommal, négy szereposztásban játsszák áprilisban és májusban.

Solymosi Tamás, az Operaház balettigazgatója a keddi próba alatt újságíróknak elmondta: Rudi van Dantzig holland táncos és koreográfus 1988-ban készített új koreográfiát A hattyúk tavához, amelyhez Csajkovszkij zenéjének olyan részeit is felhasználta, amelyek más elterjedt változatokból kimaradtak, és amelyeket így a magyar közönség sem hallhatott eddig. Mint mondta, azért döntöttek ennek a klasszikus felfogású változatnak az átvétele mellett, mert ez illik legjobban a Nemzeti Balett együtteséhez és a magyar közönség ízléséhez. Az is a Rudi van Dantzig-darab mellett szólt, hogy a díszletek és a jelmezek kiválóan illenek az Operaház gyönyörű palotájához – tette hozzá.

Hangsúlyozta: A hattyúk tava műsorra tűzése jelentős pontja a repertoár megújításának, a darab a balettrepertoár egyik “zászlóshajója” lehet a következő években. Mint mondta, egyelőre öt évre vették meg a koreográfia jogait, de úgy érzi, ennek a produkciónak “hosszú időre le kell horgonyoznia” az Operaházban, hiszen a Nemzeti Balettnek az ország egyetlen klasszikusbalett-együtteseként alapvető feladata egy ilyen klasszikus repertoáron tartása.

Solymosi Tamás személyes szálként felidézte, hogy a darab férfi főszerepét az 1988-as hollandiai bemutatón bátyja, Solymosi Zoltán balettművész táncolta, később pedig ő maga is többször megformálta a szerepet a produkcióban. A darab alkotóihoz is szoros szakmai szálak fűzik még abból az időből, amikor Hollandiában táncolt – tette hozzá.

A díszletek és a jelmezek tervezője a 2012-ben elhunyt van Dantzig egykori munkatársa, Toer van Shayk holland táncos, koreográfus, vizuális művész, aki a darab budapesti színpadra állításában személyesen vesz részt. Ugyancsak a darab betanítására érkezett Magyarországra Caroline Iura, a Holland Nemzeti Balett társulatának tagja, aki maga is többször táncolt a darabban, valamint Eleonora Demichelis koreológus, annak az úgynevezett Benesh-írásmódnak a szakértője, amellyel annak idején A hattyúk tava tánclépéseit rögzítették.

A 2015-ös budapesti sorozat kettős női főszerepében (Odette/Odile szerepében) Soko Nakamura, Alija Tanikpajeva, Kozmér Alexandra és Kim Mindzsung táncol, a férfi főszerepet, Siegfried alakját pedig Kekalo Iurii, Dmitrij Tyimofejev, Oláh Zoltán és Leblanc Gergely formálja meg. Solymosi Tamás szerint nagy büszkeség a társulatnak, hogy négy szereposztásban ki tudják állítani a darabot, ami sokszínűvé teszi az előadásokat.

Leblanc Gergely elmondta: óriási megtiszteltetés volt számára a felkérés, az pedig külön öröm, hogy éppen ebben a változatban debütálhat pályáján A hattyúk tavában. Arról is beszélt, hogy a fő nehézséget a darab e verziójának különös hosszúsága jelentette, ami hosszabbá ugyan nem, de intenzívebbé tette a felkészülési időszakot. “Egy darabra általában másfél-két hónapot készülünk. Így van ez most is, de az egyes próbák hosszabbak és sűrűbbek” – magyarázta.

Partnere a koreai Kim Mindzsung, akit Leblanc Gergely elmondása szerint a szereppel “mélyvízbe dobtak”, eddig ugyanis kartáncosként és kisebb szólószerepekben állt csak az Operaház színpadán.

Solymosi Tamás kérdésre válaszolva elmondta: az idei sorozatra már két hónapja minden jegy elkelt, de a jövő évadban kitűzött előadásokra is nagy az érdeklődés.

A hattyúk tava magyarországi bemutatója 1951. június 21-én volt. Az eredeti, Petipa-Ivanov féle előadás Aszaf Messzerer betanításában és koreográfiájában került színre, és 1969-ben, majd 1973-ban új díszletekkel és jelmezekkel újították fel. 1995-ben Vámos György (Yuri Vámos) változatát, majd 2001-ben az ifj. Harangozó Gyula és Pongor Ildikó által – ugyancsak a Petipa–Ivanov-koreográfia nyomán – készített koreográfiát mutatta be a Magyar Nemzeti Balett társulata, amely 2009 áprilisáig 397 alkalommal játszotta a darabot.

 

forrás: MTI